Bel: 06-53774336

Wie we zijn

“Eigenlijk heb ik een haat-liefde verhouding met fondswerven. Als ik helemaal eerlijk ben.. vind ik om geld vragen niet leuk. In de loop van de jaren ben ik misschien daarom ook een andere visie gaan ontwikkelen op fondswerving. Mijn stelling dat je als non profit moet ontwikkelen van bedelende organisatie naar ondernemende organisatie is daar vrucht van. Maar ook is inhoudelijk een nieuwe kijk op fondswerving ontstaan.

Jan Piet Lafjoetoe Services
Jan Piet, Oprichter/eigenaar Lafjoetoe Services.

We zijn fondswerving teveel gaan zien in termen van nut, noodzaak, resultaten, opbrengst, targets en groei. Als een economisch concept. Fondswerving is terechtgekomen in de wereld van sales en marketing. We analyseren en sturen op return on investment, percentages en gedragen ons vaak als Koekiemonsters. Het is nooit genoeg, we willen altijd meer. Hap, slik, weg en op naar de volgende mailing of bedelbrief.

Het kan zijn dat mijn christelijke achtergrond hier een rol speelt. Maar zouden we fondswerving niet meer moeten zien in termen als vriendschap, dienstbaarheid en rentmeesterschap? Waarbij de centrale opdracht is om te geven. Om de ander te dienen. Waarin kunnen wij, als organisatie, jou helpen? Wat heb jij nodig en kunnen wij daarin iets betekenen? Hoe is het met jou, met jouw gezin, met jouw werk, met jouw bedrijf?

Zo wordt een gesprek over fondswerving gedreven door belangstelling voor elkaar. We delen met elkaar onze passie voor wat ons echt bezighoudt. Hoe erg is het om met bijvoorbeeld een ondernemer een gesprek aan te gaan met de allesbepalende vraag of hij of zij een donatie zou willen doen, terwijl zijn of haar bedrijf misschien wel op omvallen staat. Of de gezinssituatie problematisch is. Gezondheid een kwestie is. Deze benadering vraagt overigens ook om dekking vanuit de organisatie: is een gesprek geslaagd als het beoogde bedrag aan geld is binnengehaald of kan een gesprek ook geslaagd zijn als het gewoon een goed gesprek was?

Fondswerving is voor mij dus steeds meer een pastoraal gesprek. Dat klinkt gek, ik weet het. En mijn studie theologie en werkervaring in pastoraat zal hier niet vreemd aan zijn. Maar elke organisatie, en elke fondsenwerver, die de mond vol heeft over ‘relatie leggen’ en ‘relaties onderhouden’ moet beseffen dat dit geen lege huls mag zijn. Fondswerven gaat niet naar mijn mening niet over geld, maar over mensen. Over het hart.”

Over Lafjoetoe Services

Lafjoetoe Services is gestart per 1 januari 2007 en is nu al meer dan 12 jaar actief in fondswerving. De oprichter, Jan Piet, is naast zijn fondswervende activiteiten ook oprichter en directeur van Christelijk Ondernemers Netwerk.

De naam Lafjoetoe ontstond uit enkele projecten in Zuid Afrika, waar met behulp van sport en met medewerking van de Universiteit van Stellenbosch jongeren werden geholpen. Vanuit Lafjoetoe Services is daarna aan tal van kleinere en grotere stichtingen ondersteuning verleend. We spreken over ‘wij’ omdat Lafjoetoe samenwerkt met diverse zelfstandige fondswervers, adviseurs, social media specialisten en anderen. Zo hebben we alle expertise in huis. En verder: we doen niet te ingewikkeld en proberen no nonsens ons werk te doen. Zonder al te veel opsmuk, concreet, en bij voorkeur zorgen we er voor dat onze kosten dubbel en dwars worden terugverdiend. Omgekeerd durven we ook (opbouwend) kritisch feedback te geven aan de opdrachtgever. Want we hebben elkaar wel nodig.